Pályázati beszámoló 2023

NTP-INNOV-22-0050

Harmadik dimenzió – A Pomázi Ifjúsági Fúvószenekar komplex tehetségfejlesztő programja

A program célja az volt, hogy tanítványaink a projekt során olyan komplex tudást, kompetenciákat sajátítsanak el, amelyek segítségével, 3D technológia alkalmazásával képessé váljanak a saját fizikai adottságukhoz optimalizált hangszer fúvókát, eszközöket tervezni és előállítani! A nemzetközi szinten is egyedi program, a tavalyi "Harmadik dimenzió" projektünk folytatása. A program Széplaki Zoltán mesterpedagógus legújabb innovációjára épült. A Teleki-Wattay Művészeti Iskola rézfúvós tanára, tanítványai részére 3D nyomtató használatával, saját adottságukhoz igazított, egyéni fúvókákat, hangszer kiegészítőket, eszközöket tervezett, illetve állított elő.

A projekt során, (a zenei tehetségfejlesztés mellett) a résztvevők megismerkedtek a különböző 3D tervezőprogramokkal, nyomtatótechnikákkal, a hangszer/terem akusztikával, a hangrendszerekkel, anyagokkal, zenetörténeti aspektusból pedig foglalkoztunk a fúvóshangszerek evolúciójával. Az igen komplex projekt így a zenetudomány mellett érinti a kémia, fizika, akusztika, matematika, és nem kis részben a képzőművészeti ágakat is. A foglalkozás minden korosztály számára hasznos volt.

Tehetségfejlesztő programunkba több különleges, egynapos, szakmai utat terveztünk.

Egyik kiemelkedő fejlesztő programunk a kecskeméti planetárium látogatása volt, ahová egynapos szakmai kirándulás keretein belül látogattunk el. A városnézés mellett, ahol a szecessziós építészet volt a fő téma, egy érdekes 3D bemutatót tekintettünk meg a virtuális csillagvizsgálóban.

A következő egy napos programunk a Leskowsky Hangszergyűjtemény kollekciójának megtekintése volt, ami hazánk legnagyobb látogatható hangszergyűjteménye, melyben megtalálhatók népi-, klasszikus-, kísérleti és teljesen egyedi hangszerek is. A gyűjtemény erőssége abban rejlik, hogy nagyon változatos, mind hangszer-osztályozási szempontból, mind pedig földrajzi elterjedés szerint. Emellett egy rendkívüli sajátossága a hangszergyűjteménynek az, hogy az itt kiállított hangszerek nagy része működőképes, megszólaltatható darab, melyeket mi ki is próbáltunk.

Kirándulást szerveztünk a Pusztavacsi Parkerdőbe, ahol az ország földrajzi középpontját tekintjük meg, majd Ceglédre utaztunk, megnéztük az Evengélikus templomot. Ezután egy "Lézerharc" című csapatépítő programon vettünk részt. Ez a játék egy forradalmian új csapatjáték, amely fejleszti a stratégiai gondolkodást, a vezetői készségeket, a csapatmunkát és nem utolsó sorban rendkívül jó szórakozási lehetőséget biztosított a résztvevők részére.

Részt vettünk egy Play VR programon, ahol kipróbálhattuk a zenés ügyességi csapatjátékokat. A Beat Saber az egyik legismertebb VR játék a világon. Zenés, ritmusos ügyességi játék, ahol a fénykarddal kellett ütemre kaszabolni.

A VR Tours által kínált programon pedig részesei lehettünk Budapest és a Budai Vár történelmét meghatározó eseményeknek és átéljük mindazt, amiről korábban csak a történelemkönyvekben olvashattunk.

A túra 7 történelmi koron keresztül kalauzolt végig bennünket egészen a 13. századtól, az 1956-os forradalomig. Az egyes állomásokon a legmodernebb technikák által, virtuális valóság szemüvegek segítségével élhettük át a történelmi pillanatokat. A jelenetek között narráció segített megérteni, hogyan és miként jutottunk el a jelenetekben látott eseményekig, milyen tényezők befolyásolták Budapest és Magyarország történelmét.

Összefoglalva: Az egynapos tanulmányi utak, a vállalt pályázati programban meghatározott céloknak megfelelően, komplex módon valósultak meg. A programokon keresztül a művészettörténeti, akusztikai, zenei kompetenciákat erősítettük. A  planetáriumban, a projekt résztvevői művészetpedagógiai, természettudományi ismereteket szerezhetnek, a ceglédi és budapesti kirándulás a közösségfejlesztés és a szabadidős tevékenység tárgykörébe tartozik.

Zenevarázs - Interaktív óvodai programok

EMT-TE-A-B-20-0076

Pályázati programunkban olyan óvodai előadásokat szerveztünk, amelyeken belül hangszer ismertetőt, érdekes akusztikai bemutatókat és közös produkciót is terveztünk a kicsikkel.

A közös zenélésben, az ovisok egyszerűbb Orff ütőhangszerekkel vettek részt, emellett (a gyermekdalok átiratait) énekkel kísérték. Az előadáson fúvós-ütős hangszerekkel ismerkedhettek meg a résztvevők, a népdalok kíséretét szintetizátorral színesítettük. A projekt bipoláris volt. Egyrészt a gyerekek számára flow élmény nyújtott az élő zene, a hangszerek megismerése, és az interaktív tevékenység, hiszen aktívan részt vettek a produkcióban. Másrészt az előadók számára is teljesen új aspektusban jelent meg a közönséggel való interakció.

Mert lehet, hogy mi adunk először hangszert a leendő géniuszok nagyszüleinek a kezébe!

Az óvodás program legnagyobb hozadéka- hasonlóan az iskolás hangszer bemutatókhoz- hogy sokan a rendezvények hatására kezdték el a hangszertanulást. A zenei tehetség öröklődik és halmozódik, a tehetségpiramis csúcsa szinte mindig az unoka. Ezért nagyon fontos feladat, hogy minél több gyereknek kedvet csináljunk a zenéléshez, biztassuk a zenetanulásra, akkor is, ha adottságai nem a legjobbak, vagy esetleg a szülői háttér ezt nem tenné lehetővé.

Óvodás projektünk nem csak provinciális szinten valósult meg, a pomázi óvodák mellett a Dunakanyar régió egy részét is lefedi, amely Pilisszentkereszt és Csobánka településeket foglalja magába. A koncertek tizenegy különböző intézményben jelentek meg!